Fldi paradicsom
2005.02.25. 11:23
Egy fldi paradicsom ltezsben, ahol minden tkletes, a kezdetektl fogva hitt az emberisg. Br pontos helyt valsznleg soha nem ismerjk meg...
Egy fldi paradicsom ltezsben, ahol minden tkletes, a kezdetektl fogva hitt az emberisg. Br pontos helyt valsznleg soha nem ismerjk meg, az denkert szmtalan mvszi alkotst ihletett (pl. Jan Bruegel, H. Bosch, stb.)
ATeremts knyvnek az a rsze, amely elbeszli dm s va teremtst, bnbeesst s kizetst a fldi paradicsombl, a zsid s keresztny hitvilgban is kzponti szerepet jtszik. Az denkert legendja vszzadok ta seregnyi mvsz s r kpzelett ejtette rabul.
A vilg leghresebb kertje idilli volt, jl ntztt, s bvelkedett lelemben. dmnak s vnak "mindenfle mezei vadak s mindenfle gi madarak" nyjtottak trsasgot. A fk hs rnyat adtak. Pezsg viz foly kgyzott t a kerten, s amint kirt, ngy gra, a Pisonra, a Gilonra, a Tigrisre s az Eufrteszre, szakadt. Ennyi szerepel az rsban. Minden ms, a kert alakja, mrete s helye, felttelezsek trgya maradt. Az egyetlen fa, amelynek jelenltre nmi bizonyossggal kvetkeztetni lehet, a fgefa volt, br ksbb a datolyaplmt azonostottk az let, s a bannt a j s a rossz tudsnak fjval.
A kertet ltalban zrtnak kpzeltk, br lehet, hogy ez a paradiszosz sznak, az denkert grg fordtsnak ksznhet, amely "krbezrt flddarab"-ot jelent. Ezekbl a hinyos "adatokbl" lltottk ssze a kltk s festk, trtnetrk s hittudsok az den kpt, gyakran a fldi paradicsomrl szl ms regkbl is mertve.
Az ilyen, paradicsomrl szl legrgebbi elbeszls alighanem az i. e. II. vezredbl szrmazik. A sumer Dilmun, amely ott fekdt, ahol a nap kel fel, az istenek lakhelye volt, olyan hely, ahol nem ismertk a bnatot, a betegsget s az regsget, s ahol "nem hallatszott hollkrogs". Mg pontosabb utals tallhat egy varzslatos kertre (noha ez jobban hasonlt az Ezkiel knyvben lert "Isten kertjre", mint a Teremts knyvnek denjre) a sumer Gilgames-eposzban, amelynek hse, Gilgames utazst tett a hegytetn lev "istenek kertjbe", ahol a bokrok drgakvektl csillogtak, kalcedon-gymlcst hoztak s lazurit-levelet hajtottak.
A paradicsom nem bibliai lersai, amelyek leginkbb befolysoltk a ksbbi keresztny brndkpeket, a klasszikus kltktl szrmaztak. Az i. e. VIII. szzadban Homrosz, a grg epikus klt rt egy vilg vgn tallhat helyrl, amelyet Elziumnak nevezett, ahol nincs h, nem svtenek viharos szelek, csak lgy, frisst szell fjdogl. Homrosz kortrsa, Hsziodosz ezzel szemben nem magra a helyre, hanem az idilli ltre helyezte a hangslyt, felidzve egy letnt aranykort, amikor az emberek bkben ltek, s - akrcsak dm s va a bnbeess eltt - soha nem regedtek meg, csak ltek gond nlkl a fld gymlcseinek bkez adomnyain…
Homrosz s Hsziodosz, akrcsak ksbb a kt rmai klt, Vergilius s Ovidius, a korai keresztnysg idszaktl egszen a renesznszig, st azon tl is hatssal voltak a kertrl alkotott ltomsokra. John Milton (1608-1674), az angol klt pldul Elveszett Paradicsom cm drmakltemnyben eleven rszletessggel rja le az denkertet. Az paradicsoma meredek fal fennsk egy szikls, erds hegyen, amelyet kanyargs svnyen felkapaszkodva lehet megkzelteni. J szag nvnyek, mint mirtusz s mzf illatostottk a levegt, amely tele volt madrdallal. Fk nyjtottak rnyat, folyk s forrsok knltak bsgesen vizet. Milton gniusza zsenilisan egyestette a bibliai s nem bibliai forrsokbl egyarnt tvett elemeket.
A kert, mint rzkszerveket gynyrkdtet tj, az iszlm Paradicsom jellegzetessge is, amely az denkerttel szemben inkbb a mennyben, mint a fldn ltezik. A Korn szerint az llhatatos muszlimok jutalmul olyan kertekben lhetnek a tlvilgon, amelyekben szkkutak csobognak, vz-, tej-, bor- s mzpatakok folydoglnak, plmk s grntalmafk nyjtanak pihent, s a zld selyem kntsbe ltztt boldogoknak rksen ingerl, szp paradicsomi szzek szolgltatnak rzki lvezeteket, akiknek "szpsge felr a rubinkvekvel s korallokval", s akik ezsttlon szolgljk fel nekik az telt.
Mg az iszlm hvei - ptszek s tudsok - inkbb azzal foglalkoztak, hogy idilli kertek alkotsval jrateremtsk a Paradicsomot a Fldn, keresztny trsaik megszllottan kerestk az denkertet egszen a kzpkorig. Nhnyan gy gondoltk, elpusztult az znvz sorn, msok gy, hogy hegyen fekdt, s gy fennmaradt. Npszer nzet volt, hogy az den keleten, egy szigeten terl el, s Ceylon (a mai Sri Lanka) lett a kzkedvelt jellt. Amikor Kolumbusz Kristf arra jutott, hogy a Fld nem lapos, hanem krte alak, "magtl addott" a kvetkeztets, hogy a kert a krte "szrn" helyezkedik el.
Ahogy a vilg egyre nagyobb rszt trkpeztk fel, de nyomt sem talltk a kertnek, a tudsok a Teremts knyvhez visszatrve kerestk a kulcsot az den hollthez. Mezopotmia (Irak si neve) tnt a nyilvnval kiindulsi helynek, mivel a Bibliban megnevezett Tigris s Eufrtesz e terleten folyik keresztl. De Mezopotmia hatalmas, s a Pison s a Gilon helyt sem sikerlt megllaptani, gy a msik kt foly nem nyjtott segtsget a kert pontos fekvsnek meghatrozshoz. Jeruzslemet s a Golgott, ahol Jzust keresztre fesztettk, szintn sszefggsbe hoztk a kerttel. Mivel Jzust gyakran jellemeztk dmknt is, megalapozottnak tnt halla helyt dm kizetsnek helysznvel sszekapcsolni.
Sokan gy vlik, az den hibaval keresse sarkallta a keresztnyeket arra, hogy az iszlm pldt kvetve megprbljk jrateremteni a kertet a Fldn. Br inkbb a Biblibl s a klasszicizmusbl, mint a Kornbl mertettek, a XVI. s XVII. szzadban a Padovban, Prizsban, Oxfordban s msutt ltetett botanikus kertekben sikerlt fldi paradicsomot ltestenik. A vilg minden tjrl szrmaz virgokkal, bokrokkal, fvekkel, fkkal ltettk be, ltalban ngy, negyedes elrendezsben, ami az let ngy folyjt, s a ngy vilgrszt (Eurpa, Afrika, zsia, Amerika) jelkpezi...
|